Vzdělávání na dálku
27.–30. 4. 2020
TÉMA: Co se děje v zahradě
Motivační příběh: pohádka Krtek zahradníkem
- Umět vyhledat informace o rostlinách - knihy, atlasy rostlin
Otázky : Převyprávěj děj příběhu, nakresli Krtečka z příběhu
Jak se krtek o zahradu staral a co k tomu potřeboval?
Jaké znáš květiny? / hledání v knížkách, časopisech/
Co všechno můžeme na zahradě pěstovat?
Jak můžeme plody zpracovat?
Co nám chutná?
Básnička k nácviku:
- Zapamatovat si a pochopit text
Vyšlo slunce, zasvítilo, na nebi se obrátilo.
Každá kytka maličká radost má ze sluníčka.
Ke slunci se naklání, lístky z hlíny vyhání.
Písnička
- Zvládat taneční dovednosti, předvést, napodobit pohyb
- Umět vytleskat jednotlivé rytmy
Taneček : Beruško půjč mi jednu tečku, Mraveneček – Maxim Turbulenc, Míša Růžičková - Mravenec
Travička zelená, Šel zahradník do zahrady, Na jaře, na jaře
Společně si zazpívejte, rytmus písně vytleskejte nebo zahrajte na vařečky
Hádanka
- Obohatit slovní zásobu, rozvíjet komunikativní dovednosti
Znám chalupníka, co chalupu nikdy neprodá? Kdo to je? / hlemýžď/
Nejdřív žlutá, potom bílá, s chmýřím lehkým jako víla. Utrhneme pro Elišku, krásně žlutou ……
Hledat rýmy na slova: květina, konvička, lopata, šnek…..
Pohyb
- Rozvíjet pohybové schopnosti, ovládat tělo
- Podporovat rozvahu i odvahu - zdolávání neobvyklých překážek
Skoky přes švihadlo, míčové hry s různě velkými míči / házení, chytání, hod na cíl/můžete i kamínky různé velikosti do nakresleného kruhu klacíkem do hlíny
Zdolávání překážek v přírodě – chůze po kládě, přeskoky překážky, chůze po kamenech -překračování, chůze v náročnějším terénu
Hrajeme si na zvířátka – maminka čaruje – děti předvedou pohyb – žabka, had, včelka….
Jemná motorika, uvolňování ruky pro psaní
- Rozvoj jemné motoriky ruky
Navlékání korálků – barevná housenka – mladší děti procvičování znalosti barev, starší pravidelné střídání počtu – dvě žluté, tři modré, jedna červená….
Pracovní listy – let motýla nebo včelky, dokreslování okvětních lístků aj.
Pokusy v zahradě
- Vědět co potřebují rostliny k růstu, umět o rostliny průběžně pečovat, umět sledovat dlouhodobější proces
- Umět používat jednoduché zahradnické náčiní
Výsadba rostlinek, setí semínek – pozorování růstu
Co všechno potřebují rostliny? – péče o rostlinu – okopávání, zalévání
Pozorování kvetoucích rostli, keřů a stromů – pozorování včel při opylování
Sluchové vnímání – poslech zvuků v přírodě – bzučení včel, tekoucí voda v potoce, zpěv ptáků
Pozorování malých živočichů v zahradě – poznej a pojmenuj je
Venku při procházce najdi : ptačí hnízdo, pupen na stromě, sedmikrásku, pampelišku
Tvoření
- Získávat příležitost k rozvoji fantazie s různým materiálem
- Soustředit se na činnost, výtvarně se vyjádřit
Venku – kresba křídami na chodník – zahrádka
Malba- otisk prstů natřených barvou okolo středu květiny, vystřiženého / kolečka/ z papírů- květina
Namalovat kmen stromu, vatovými tyčinkami tečky nebo otisknout dno plastové láhve
/ květy/ na větvích
Rulička papíru natřená pruhy černá x žlutá, namalovaná očka. Dolepit vystřižená křídla a
tykadla – včelka
V kuchyni
- Umět spolupracovat a pomáhat druhým
- Rozvíjet smyslové vnímání
Zapojte děti do výroby zeleninového salátu – se zavázanýma očima mohou poznávat podle chuti a vůně zeleninu. Než ji rozkrájíte mohou poznávat podle tvaru – okurka, ředkvička, kedlubna, rajče, paprika